1399-09-16 11:39
517
0
71927
گزارش ؛

روز دانشجو ؛ حکایت برادر کشتگی و پدرکشتگی !

دانشجویان در بیشه اندیشه تمدن اسلامی پیام‌های بیدارگر روز دانشجو را در مبارزه بی امان با آمریکا و تقویت جبهه مقاومت اسلام آویزه گوش خود قرار هند.

به گزارش گلستان ما ؛ روز دانشجو، در ایران به ۱۶ ماه آذر اطلاق می‌شود ، این روز، به یاد سه دانشجو که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.

وقایع آذر ۱۳۳۲، نمایانگر واکنش دولت کودتا به فعالیتهای دانشجویی بود و به دنبال آن سرکوب نظام‌مند تمامی اشکال دیگر مخالفتها، روی داد.

۱۶ آذر، توسط کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور که مرکز اجتماع و مباحثه مخالفان حکومت پهلوی در خارج از ایران بود، روز دانشجو نامیده شد. دانشجویان پس از آن، هر سال در این روز اعتصابهای دانشجویی به راه می‌انداختند و در واقع ۱۶ آذرماه به معیار خوبی برای ارزیابی میزان نفرت از حکومت شاه و آمریکای جهانخوار تبدیل شد.

دانشگاه مهمترین نیازهای ما را برطرف کرده است

در همین رابطه استاندار گلستان گفت : 16 آذر ۱۳۳۲ یعنی کمتر از چهار ماه پس از کودتای آمریکا بر علیه دولت ملی مصدق، نیکسون، معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران می‌آید و شاه به پاس تقدیر از متولیان کودتا، سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران را به رگبار مسلسل می‌بندد. امروز ۶۷ سال از آن تاریخ می‌گذرد؛ نه آمریکا دست از ماهیت استکباری خود کشیده و نه مردم ایران، علی‌رغم فشار حداکثری، دست از آرمان خود یعنی پیشرفت و عدالت برداشتند.

 هادی حق شناس تصریح کرد : دانشگاه طی ۶۷ سال گذشته، مهمترین نیازهای کشور را تامین کرده است؛ تحریم‌های سنوات گذشته، منجر به خوداتکایی مردم و دانشگاه شده است. امروز به خاطر خدمات دانشگاه و از جان گذشتگی دانشمندان سرافرازی چون شهیدان فخری زاده، احمدی روشن و ... که در همین دانشگاه ها برای سربلندی ایران عزیز تلاش کرده اند، وابستگی مردم عزیز ایران به حداقل رسیده است.

 وی بیان داشت : اما می‌دانیم که نباید جوهر اصلی دانشگاه یعنی دانشجو را فراموش کرد. ارکان دانشگاه، بدون دانشجو معنی ندارد؛ از طرف دیگر رسالت دانشجو صرفاً یاد گرفتن دانش نیست بلکه دفاع از عزت و کرامت مردم باید در آرمان او باشد. دانشجو امروز خسته از موانع پیشرفت در گذشته نیست و امیدوار به چشم انداز آینده، همچنان به سمت قله پیشرفت حرکت می کند. آرمانخواهی، عدالتخواهی، آزادگی و ایستادگی برخی از ویژگی‌های ممتاز اوست.

پیام روز دانشجو اعتراض به نفوذ زور مدار آمریکاست

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با تبریک این روز افزود : 16 آذر روز دانشجو، یاد‌آور حماسه بصیرت‌آفرین دانشجویان دانشگاه تهران در مقابله با نفوذ استکبار آمریکا و استعمار انگلیس است که با اعتراض به ورود رئیس جمهور وقت آمریکا، صدها نفر از دانشجویان بازداشت و زخمی و سه نفر از دانشجویان به دست دژخیمان خود فروخته ستمشاهی به فیض شهادت نایل آمدند .

غلامرضا منتظری بیان کرد : پیام روز دانشجو، اعتراض به نفوذ زورمدار آمریکا و ایادی تزویر مدارغربی است ، چرا که لازمه استقلال و آزادی، نفی استکبار و استعمار و استثمار اجانب است .

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مبارزات دانشجویان سالهای غربت پس از کودتای ۲۸مرداد و تکریم مقام شامخ شهدای ۱۶ آذر، عنوان کرد : در بیشه اندیشه تمدن اسلامی پیام‌های بیدارگر روز دانشجو را در مبارزه بی امان با آمریکا و تقویت جبهه مقاومت اسلام آویزه گوش خود قرار داده و با الهام از منشور هدایت بخش گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری، دانشگاه را جبهه اقتدار سیاسی و عرصه اعتبار تمدن اسلامی برای آحاد دانش‌پژوهان متعهد و آزاد اندیشان فرهیخته، از هیچ کوششی دریغ نورزند .

حکایت برادر کشتگی و پدر کشتگی !

در همین رابطه به سراغ مجتبی طالبی دانشجوی دکتری فلسفه و دین رفتیم ، وی معتقد است : حکایت ما با آمریکا ، قبلا فقط برادرکشتگی بود ، حالا مسئله هم برادر کشتگی است ، هم پدر کشتگی!!

وی در توصیه ای به جوانان ایرانی می گوید : رفیق آزاده ی من ! دانشجوی باغیرت ایرانی ، روزت مبارکباد ... کینه های مقدست را نگه دار ! هنوز راه های بسیاری داریم .

16 آذر روز آرمانخواهی است

روابط عمومی انجمن اسلامی معلمان نیز اعلام کرد: ۱۶ آذر روز دانشجو ، یادآور آرمان خواهی و بیداری دانشجویان خجسته باد.

این روابط عمومی در ادامه نوشت : روز دانشجو را خصوصا به دانشجو معلمان که رسالت تربیت نسل آینده و تربیت انسان شایسته در گرو اندیشه و عمل آنهاست ، تبریک عرض می نماییم ، با جذب نخبگان علمی و فرهنگی به بدنه آموزش و پرورش آینده آموزش و پرورش روشن تر از قبل خواهد شد.

در ادامه آمده است : امیدواریم دانشجو معلمان نیز با  مجهز نمودن خود به تعهد و تخصص و با خودسازی ، نقش الگویی خود را به نحو احسن ایفا نمایند.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.